10 dingen die je moet voorkomen bij het bouwen van een website | SmitPRO ALL-IN websites

Elke ondernemer wil een goede website bouwen! Hoe komt het dan toch dat een groot deel van de websites niet het gewenste resultaat opleveren? In veel situaties zal de ondernemer niet genoeg in zijn online project investeren. Bijvoorbeeld omdat hij niet over de nodige kennis beschikt of niet genoeg budget voor de website heeft gereserveerd. Met behulp van deze blog willen wij u behoeden voor fouten die andere (beginnende) online ondernemers vaak maken. Zodat uw website met een goede start kan bouwen. U bent natuurlijk niet de eerste ondernemer die een website begint. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als u kunt leren van de fouten van uw voorgangers. Daarom delen wij 5 fouten die vaak worden gemaakt, zodat u deze kunt voorkomen.

1.      Het bouwen van een website op basis van eigen smaak

Vaak merken bij dat ondernemers toch denken dat het belangrijk is om een ‘mooie’ website te bouwen. Het is erg duidelijk dat smaak heel objectief is. Wat de websitebouwer mooi vindt, kan de bezoeker misschien erg lelijk vinden.

Een mooie website is zeker erg belangrijker, maar veel belangrijker blijft een professionele uitstraling die geschikt is voor de gekozen doelgroep.

 

2.      Het negeren van de regels van het web

Op het web zijn er veel websites te vinden die op elkaar lijken. Het is daarom hoogstwaarschijnlijk dat u een website wilt bouwen die zich onderscheid van de andere websites. Het kan goed uitpakken, maar er is een grote kans dat het tegenovergestelde gebeurd: de resultaten zijn minder goed dan verwacht.

Er is namelijk een goede reden dat websites op elkaar lijken. Het heeft namelijk te maken dat die manier tot de beste resultaten leiden. Wanneer je dus online succes wil boeken is het aan te raden om de ‘regels van het web’ te volgen. Experimenteren kan goed zijn, maar alleen als u de effecten test. Dan weet u ook echt of uw idee werkt.

3.      De behoefte van de bezoeker negeren

Waar gaat uw nieuwe website over? Uw organisatie? Niet precies. Bij een goede website gaat het over de bezoeker. Vreemd zou je denken, maar bekijk dit is van vanaf de andere kant. Een potentiële klant komt op uw website met een bepaalde behoefte. Zijn enige wens is om die behoefte te vervullen. Dus deze bezoeker heeft helemaal geen interesse in uw organisatie. Alles gaat er dus om de eigen behoefte.

Toch gaan de meeste websites nog om de organisatie zelf. Maak niet dezelfde fout en zet de bezoeker in het middelpunt.

4.      De boodschap niet duidelijk of doelgericht formuleren

Wat is het doel van uw website of een bepaalde pagina? Moet de bezoeker zich inschrijven voor de nieuwsbrief, een aankoop plaatsen, contact opnemen, de pagina delen op social media, een reactie plaatsen of een andere pagina. Vaak willen wij het allemaal. Zowel de aankoop als ook de inschrijving voor de nieuwsbrief en een vermelding op social media. Helaas is dit niet hoe het werkt. Als de bezoeker zelf de volgende stap moet kiezen, gebeurt er waarschijnlijk niets. Want dan krijgt de bezoeker keuzestress en zal hij de website nog voor het uitvoeren van een actie verlaten. Het is aan u de taak om de volgende stap te bepalen.

 

5.      Van uw website een doolhof maken

De volgende stap voor het bezoek is niet het enige wat duidelijk moet zijn. Ook de informatie waar de bezoeker naar op zoek is, moet duidelijk en snel vindbaar zijn. Op sommige websites ziet u dat er heel veel handelingen nodig zijn om het doel te bereiken. U kunt zich voorstellen dat de gemiddelde bezoeker hier geen zin in heeft en dus vroegtijdig uw website verlaat.

Een slechte sitestructuur is daarnaast niet alleen nadelig voor de bezoeker, maar ook voor uw vindbaarheid in Google. Belangrijke pagina’s zullen niet de optimale waardering krijgen en sommige pagina’s zullen helemaal niet worden gevonden en geïndexeerd. Wilt u hoger in Google worden weergegeven, dan is dit een verbeterpunt.