Vier belangrijke elementen voor in de briefing van een nieuwe website | SmitPRO ALL-IN websites

Het bouwen van een nieuwe website is een grote stap. Wat niet niet iedereen weet is dat het echte werk pas begint bij de briefing, waarin je specificeert wat je precies verwacht van die nieuwe site. In een briefingsdocument duid je duidelijk het doel van je project aan, hiermee leg je dus de grondslag van je project. In deze blog vertellen wij de vier elementen die niet kunnen ontbreken in je briefing.

 

De specifieke context

Als je een vorm wilt geven aan je website, moet er zoveel mogelijk informatie over het bedrijf beschikbaar zijn. Het gaat er dan niet om bijvoorbeeld sectorgegevens, maar over hele specifieke informatie over het bedrijf. Preciseer daarom zo goed mogelijk je business- en marketingstrategie en beschrijf de uitdagingen waar je voor staat. Mogelijke vragen die je daarbij helpen:

 

  • Waarom komen ze bij jou?
  • Wie zijn je klanten?
  • Welke mensen bereik je al? Welke nog niet?
  • Met welke argumenten overtuig jij je klanten?
  • Wat houdt hen net tegen om voor jou te kiezen?
  • Wat kan je vertellen over je huidige business- en marketingstrategie?
  • Wat vind jij goede websites?
  • Hoe zie je het digitale evolueren in je sector?
  • Hoe gaan gelijkaardige bedrijven in het buitenland om met digitale transformatie?
  • Wanneer zou je jouw websiteproject een succes noemen?

 

De objectieven

Wat je met de nieuwe site wil bereiken is van groot belang. Je moet jezelf dus de vraag stellen wat je op het eind wil opleveren. Om de objectieven te beschrijven kan je een antwoord formuleren met deze vragen:

  • Wat is voor jou belangrijk in de samenwerking?
  • Welke factoren van de website wegen het meest door?
  • Wanneer is de samenwerking voor jou succesvol?

 

Het budget

Je kunt er bijna zeker van uitgaan dat er grote prijsverschillen zullen zitten in de offertes die je ontvangt. Dat komt omdat de visies, processen, technologieën, profielen en uurtarieven zullen variëren tussen de verschillende bedrijven. Wel is het zo dat een digitaal agentschap vaak meer dan een oplossing kan bieden, dus per situatie kan werken in functie van je doelstellingen en je budget. Daarom is het interessant om al een prijs of prijsvork mee te geven in je aanvraag. Je zal op die manier ook makkelijker kunnen achterhalen wat het verschil in prijs betekent op het vlak van de kwaliteit die je verwacht.

 

Tot slot

Een nieuwe website bestel of koop je niet zomaar. De rol van een agentschap beperkt zich immers niet tot louter uitvoering. We starten met jouw input, maar bouwen daar dan op verder met onze eigen ervaring, kennis en inzichten over het online gedrag van je doelgroepen. Het is dus veel meer een samenwerking met je agentschap. Vraag agentschappen daarom om een visie te formuleren en ga niet op zoek naar een prijslijst op basis van nodige pagina’s en functionaliteiten.

Een briefing is niet moeilijk het heeft een beetje tijd nodig, maar het levert veel op. Met deze vier briefing tips denken wij dat het bij jou nu veel beter gaat. Succes met de briefing!

 

Bron: Dukeandgrace.com