De meest voorkomende fouten als je zelf een website bouwt | SmitPRO ALL-IN websites

Het web is een voor mij en bijna iedereen wel belangrijke plek. Net zoals een bewoner van een huis, wil ik ook dat mijn thuisbasis een aangename plaats is om te verblijven. Helaas zijn de websites die voor frustratie en walging zorgen er nog veel, in plaats van een verademde ervaring te verzorgen. Vanuit mijn analyse noteer ik de meeste voorkomende fouten voor het bouwen van een website.

Het bouwen van een website kan het best worden samengevat met een regel die algemeen is: KISS. Keep it Short and Simple. Houd deze regel dus steeds in je achterhoofd bij het bouwen van je website, wat erg goed helpt.

 

Achtergrondmuziek en video’s die automatisch afspelen

Behalve als je je bezoekers een gruwel ervaring wil bieden, is het automatisch afspelen van muziek absoluut een no-go. Ook staat niemand te wachten op filmpjes die vanzelf afspelen wanneer mensen jouw website bezoeken Ik zal vast niet de eerste zijn die met zijn hart in de keel paniekerig naar het tabblad zoekt dat geluid produceert. Bespaar je bezoekers de frustratie en laat niets automatisch afspelen. Gewoon niet doen.

 

Pop-ups en pop-unders

Niemand houdt van pop-ups en dat is ook geen verassing. Toch zijn er veel te veel website die nog steeds een pop up hebben. Oorspronkelijk wat het een goeie techniek de die gebruiksvriendelijkheid van je website stevig omhoog kan krijgen, maar het is de wijze waarop het gebruikt wordt waardoor de techniek zo’n negatieve connotatie heeft gekregen. Er is niets mis met een pop-up die getoond wordt wanneer je een actie wil uitvoeren en je een bevestiging te zien krijgt in een melding die op je scherm springt. Pop-ups die echter op een willekeurig moment op je scherm verschijnen met een reclameboodschap, daar is álles mis mee.

 

Slechte toegankelijkheid op mobiele apparaten

Het is 2019 en het feit dat de meeste websites worden bezocht via een mobiel apparaat zoals een smartphone of een tablet zou geen verrassing moeten zijn. Frappant genoeg zijn er nog veel websites die niet geoptimaliseerd zijn voor de kleinere schermformaten van onder andere smartphones. Bezoekers moeten het dus doen met een onhandige desktopversie op hun smartphone waardoor ze constant moeten inzoom en uitzoomen om de gewenste informatie op hun scherm te krijgen. Als een concurrent dezelfde informatie aanbiedt in een formaat dat zich perfect schaalt naar de smartphone van de gebruiker, dan is het wel duidelijk wat de voorkeur van de bezoeker is voor de website is.

 

 

 

Te veel tekst

Mensen lezen je website niet, ze scannen. Een lange lap tekst kan dan wel veel belangrijke informatie bevatten, maar helaas zal het bezoekers enkel afschrikken. Gebruikers gaan op zoek naar woorden die opvallentussentitelslijsten, etc. Copywriting voor het wereldwijde web is een vak op zich, dus verwacht niet om lange lappen tekst zomaar op je website te plaatsen en er hoog mee te scoren.

 

Slecht kleurgebruik

Bij sommige websites krijg je het gevoel dat ze gemaakt zijn door een kleurenblinden. Ik heb het over de webdesigners waarvan hun kleurenspectrum beperkt is tot de basiskleuren zoals geel, blauw, groen en rood en zich ook genoodzaakt voelen om al deze kleuren gelijktijdig te verwerken in hun website. Een blauwe header, een groene Sidebar, een rode achtergrond en gele letters (bij voorkeur in Comic Sans).

 

Ondoordachte navigatie

Nog voor het beginnen van het maken van de website, moet je nadenken over de informatie-architectuur van je website. Dit houdt in dat je effectief al gaat bepalen wat er op je website komt en hoe je die informatie hiërarchisch zal opbouwen. Klinkt logisch zou je denken, je bouwt immers ook geen huis zonder fundament. Toch gebeurt het maar al te vaak dat iemand een website begint te bouwen zonder vooraf na te denken wat erop komt. Als resultaat heb je vervolgens een websites waar elke vorm van structuur in ontbreekt. Er zijn geen logische onderverdelingen en de bezoeker weet niet waar hij moet klikken om de informatie te krijgen die hij zoekt.