Het herkennen van een betrouwbare website | SmitPRO ALL-IN websites

Hoe herken je een betrouwbare website?

 

Wat opzoeken op google om wat te kopen, wie doet het niet. Veel mensen willen wat kopen door het product simpelweg op google in te typen. Ze klikken vervolgens op een site die erg legitiem lijkt, de huisstijl van het merk klopt bijvoorbeeld.

Maar dan merk je al gauw dat er iets niet merkt. De prijzen zijn te mooi om waar te zijn, zelfs voor een website. Na vijf minuten rondkijken merk je dat ook de beveiligingslogo’s van de site slechts een afbeelding waren. De website in kwestie is niets meer dan een poging om mensen op te lichten, of om namaak te verkopen.

Nagemaakte websites zijn een plaag voor bekende merken, maar evenzeer voor de consument die snel en betrouwbaar iets wil kopen. Gelukkig zijn er enkele eenvoudige zaken die u in acht kunt nemen.

1.      Google-ranking zegt niet alles

De kans is groot dat een onbetrouwbare website op bepaalde zoektermen bovenaan in Google staat. In dit geval stond de URL op de tweede plaats, waar de officiële website pas vierde verscheen.

 

2.      Is dit wel Nederlands?

“koop meer, sparen meer”, “Dit is koel en mooi, het is de beste manier om de individualiteit verklaring af te leggen”

Wanneer een site in correct Nederlands is geschreven is dat natuurlijk geen garantie op en een betrouwbare website. Maar wanneer de website van een bekend merk u op deze manier aanspreekt betekent het dat je hoogstwaarschijnlijk verkeerd zit.

 

3.      Controle sites

SIDN.nl is de beheerder van de .nl websites. Op hun site kan je heel snel een .nl-site ingeven en vervolgens opvragen wie ze heeft geregistreerd. Voor Belgische websites kan dit op DNS.be

4.      Ga internationaal

Is de Amerikaanse of wereldwijde site bekend van het merk? Ga dan eerst daarheen en kijk naar welke site zij je doorverwijzen om te kopen in Nederland.

5.      Controleer het certificaat

Een website waarvan de gegevens worden beveiligd, gebruikt daarvoor een digitaal informatiecertificaat. “Meestal vind je dit door op het hangslot te klikken dat verschijn in de URL-balk” zegt Jacobs Van Bullguard.

Frederic Boullard van Symantec bevestigt dat. “Klanten moeten er op letten dat de site van http:// naar https:// gaat wanneer er gegevens worden uitgewisseld.” Vaak wordt een deel van de URL dan groen. Een logo van een beveiligingsspecialist op de site is vlot na te maken.

 

6.       De juiste URL

www.nike.com.shop7.tk is niet de site van Nike en microsoft.wind0ws.com is niet die van Microsoft. Ga altijd na of de URL wel echt is wat je dacht.

“Kijk hiervoor naar alles wat zich voor de erste ‘/’ bevindt.” zegt Martin Jacobs van Bullguard. Het is niet omdat er .com achter staat, dat dat het domein is. Zo geeft hij het voorbeeld van https://www.paypal.com.ro.cgi-bin.webscr.obscurejuspurchasedomain.com/webscr?cmd=_login-processing&login_cmd=_login-done&login_access=1355929670 waar je helemaal niet naar PayPal maar naar obscurejustpurchaseddomain.com surft.

 

7.      Laat je niet verleiden

Het is een oude truc, maar wel een die nog te vaak lukt. Je krijgt een e-mail zogezegd van het bedrijf waar je klant bent. Zij waarschuwen er voor dat je moet inloggen of je bent je account kwijt. De link waar je op klikt lokt je echter naar een valse website waar je door het inloggen net je gegevens prijsgeeft aan internetcriminelen.

8.  Link naar de echte wereld

“Staat er een fysiek adres op de site? Is er een BTW-nummer, wat verplicht is in Nederland?” Volgens Bart De Waele, CEO van creatief bureau Wijs is de verwijzing naar een fysieke winkel een pluspunt als het op geloofwaardigheid aankomt.

“Wij adviseren onze klanten om het zo fysiek mogelijk te maken. Plaats een foto van je gebouw en gebruik referenties van echte klanten.”

9.Hou het realistisch

Zijn de tevreden klanten op de site picture perfect? Dat is wel heel mooi meegenomen. “Dit noemen we het Blair Witch project,” zegt De Waele. “Te afgelikte foto’s zijn niet ideaal. Gebruik echte beelden die niet enorm perfect zijn. Zoek een goed evenwicht tussen professionalisme en realiteit.”

 

10. Wat zegt de rest?

“De echte lakmoestest zit hem in sociale media en google. Een site kan je faken maar wat anderen over u zeggen meestal niet.” Aldus Dewaele. Daarmee doelt hij op gebruikers op Twitter, Facebook of Google die zich al dan niet positief uitlaten over de webshop of site in kwestie. “Als er niemand over een site spreekt, dan klopt er iets niet.”