Vijf fouten die veelgemaakt worden met SEO | SmitPRO ALL-IN websites

Techniek is heel belangrijk voor een goede SEO: als één van die drie pijlers, is techniek naast content en autoriteit van invloed op de prestaties en rangschikking van je website. Op SEO techniek zijn er vaak dingen die verbeterd kunnen worden, bij zowel bestaande websites als websites die ontwikkeld worden. In deze blog vijf aandachtspunten om op te letten.

 

1. Trage en mobielonvriendelijke website

Een snelle website is van groot belang, de snelheid van een website is namelijk een belangrijke ranking-actor. Naast het feit dat een trage website een slechte gebruikerservaring en een conversiekiller is, geven zoekmachines de voorkeur aan snelle en goedwerkende sites op alle apparaten, waarbij de mobiele ervaring leidend is voor de rangschikking. Ook dit is een belangrijk onderdeel van SEO, wat je niet zou verwachten voor SEO.

 

2. Interne redirects

Voor zoekmachines en hun crawlers vormen interne redirects een drempel in het proces om zoveel mogelijk pagina’s in een zo kort mogelijke tijd te crawlen. Ze worden immers onnodig van URL naar URL verwezen, voordat ze bij de bedoelde eind-URL komen. Interne redirects ontstaan om verschillende redenen, onder andere door verwijzingen naar http-varianten’s in plaats van https-varianten, redirect-ketens en niet bijgewerkte sitemaps.

 

3. Verwijzingen naar development-omgeving

Voorkom dat er links op je website naar de development site komen, dit kan fataal zijn voor de prestaties van jouw site. Dit gebeurt vaak na de lancering van een nieuwe website door aanwezige links in de content of canonicals die nog naar een testomgeving verwijzen.

 

4. Blokkade van crawlers

Voorkom dat er een onbedoelde no-index op je website staat of dat er regels in het robots.txt-bestand staan, die ervoor zorgen dat relevante crawlers worden geblokkeerd. Wees hier scherp op en controleer geregeld de toegankelijkheid van de website.

 

5. Onvolledige migraties

Wijzig je de domeinnaam of verplaats je content? Migreer dan altijd alle URL’s door de inzet van redirects. Zoekmachines moeten immers verteld worden dat content van locatie A naar locatie B is verhuisd. Daarnaast landt een bezoeker zo altijd op een relevante URL.

 

Met deze vijf fouten weet je waar je op moet letten bij het bouwen of aanpassen van je website. Als je deze onthoud en ook de tips van SmitPRO op de site gebruikt, gaat het goed komen met de SEO van je website.