Waarom bloggen op je website een goede investering is | SmitPRO ALL-IN websites

‘’Bloggen? Kost dat niet veel tijd?’’. ‘’Ik wil verkopen, en niet schrijven’’. ‘’ik heb geen idee waar ik over schrijven moet’’. Een aantal van de veelgehoorde en op het eerste gezicht ook logische twijfels die veel bedrijven hebben als ze het advies krijgen om te gaan bloggen op hun eigen website. Het kost inderdaad tijd, echter biedt een blog op een website veel meerwaarde en het zal zich op de lange termijn terugverdienen. En juist omdat elke website tegenwoordig een blog heeft, val je juist negatief als je niet aan bloggen doet.

Lees verder voor de vijf redenen om te gaan bloggen.

 

1.      Je krijgt de mogelijkheid om eenvoudig nieuwe informatie toe te voegen aan je website

Vaak komt het voor dat websites statische informatiebronnen zijn. Bij het ontwikkelen van een website wordt er nagedacht over de informatie die op de website komt. Wanneer de website eenmaal gelanceerd is, wordt er vaak niet veel meer toegevoegd aan de site, of wordt de informatie niet aangepast aan het moment. In feite worden websites dan een soort boekwerken die, eenmaal in de kast, alleen maar stoffig worden. Het internet biedt juist alle mogelijkheden om inhoud eenvoudig aan te passen en aan te vullen. Bovendien wordt het regelmatig toevoegen van “verse informatie” erg gewaardeerd door de zoekmachines, daardoor zul je extra bezoekers naar je website trekken. Daarover later meer.

Eenvoudig beheer van je blog

Het beheersysteem achter een blog (vaak WordPress) is helemaal ingericht om eenvoudig teksten toe te voegen. Met een druk op de knop staan de teksten online in de gewenste huisstijl. Eigenlijk kunnen we zeggen: kun je met een tekstverwerker omgaan, dan kun je ook bloggen

 

2.      Je kunt bewijzen dat je een expert bent binnen jouw vakgebied

‘’Wat moet ik in mijn blog zetten?’’ is een veelgehoorde vraag. Die vraag is heel makkelijk te beantwoorden: deel je vakkennis. Laat je potentiele klanten zien dat je op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen of trends. Als je een kant persoonlijk tegenkomt, laat je meestal een indruk achter dat je weet waar je het over hebt. Je kent je dienst/product en weet wat er speelt. Met een blog op je website krijg je een medium om jouw vakkennis ook online te laten blijken. Hiermee wek je vertrouwen bij je klant en trek je potentiële klanten in veel gevallen over de spreekwoordelijke streep om tot actie (contact opnemen/een aankoop) over te gaan.

3.      Door bloggen wordt je bedrijf persoonlijker en toegankelijker

Een blog is laagdrempelig en vaak informeel. Doordat je informatie deelt en je snel kunt communiceren wat er gebeurt binnen je branche en bedrijf, wordt je bedrijf transparanter en menselijker. Doordat je met een blog een persoonlijk geluid laat horen, draagt dit bij aan het ontwikkelen of onderhouden van de relatie met je klant.

 

4.      Een blog trekt extra bezoekers

Zoekmachines waarderen relevante informatie heel erg, informatie die recent is en informatie die uniek is. Een blog is hét medium om relevante, up-to-date en unieke informatie te plaatsen. Bovendien is iedere blogpagina binnen je website weer een extra mogelijkheid voor bezoekers om op te landen. Als je deze goed invult met relevante informatie kan het aantal bezoekers via bijvoorbeeld Google stevig toenemen. Maar ook binnen je eigen website geeft het je extra mogelijkheden. Waar je bij een webshop op een product- of categoriepagina bijvoorbeeld niet zo veel informatie kwijt kunt terwijl je nog wel veel te vertellen hebt over de producten kun je op zo’n moment doorverwijzen naar een blogartikel.

 

5.      Bloggen zorgt voor extra aanvragen en/of verkopen

Als het bloggen goed is ingericht dan bestaat er een grote kans dat een deel van de bezoekers ook daadwerkelijk klant wordt. Hoewel de focus bij een blog vooral moet liggen op het delen van interessante informatie, en het daarmee etaleren van expertise, kan een bezoeker die je blog leest ook direct veranderen in een klant. Door tactisch commerciële informatie te verwerven in het bloggen, raakt de lezer enthousiast over je producten of diensten. Vervolgens stuur je de bezoekers op een goed moment door naar je assortiment.

Hoe moet het gedaan worden? Een simpel voorbeeld is een webshop voor kleding. Bij het schrijven van een blog over de nieuwste trends voor het aankomend seizoen bijvoorbeeld, kun je bij de beschrijving van iedere trend linken naar de gerelateerde producten in je assortiment. Is een “rode jas met capuchon” helemaal het ding dit seizoen? Verwijs dan met een link of afbeelding naar de rode jassen in je assortiment. De kunst is om een goede balans te vinden tussen het delen van interessante informatie en commerciële informatie. Zorg er in ieder geval voor dat je blog altijd relevant is voor je bezoeker.