In welke kanalen moet je investeren met een klein budget? | SmitPRO ALL-IN websites

Wanneer je een beginnende ondernemer bent kan het erg lastig zijn om met een klein budget online marketing uit te voeren. Je hebt pas een nieuwe website gelanceerd dat er op design gebied er wel prachtig uit zien, maar je krijgt nog geen verkeer naar de website. De vraag is: welk onlinemarketingkanaal kies je om met een klein budget succesvol te zijn? We zetten de basics op een rij.

Google: niet alleen voor grote bedrijven

De tijd dat mensen op zoek gingen naar bedrijven via de telefoongids of via-via terecht kwamen bij bedrijven is voorbij. Mensen zoeken online via een zoekmachine om het gewenste product of dienst te vinden. Ook terwijl Bing en Duckduckgo groter worden, is Google nog steeds de zoekmachine die in Nederland het meest gebruikt wordt. Google heeft op desktop namelijk een marktaandeel van 92 procent en op smartphone zelfs een marktaandeel van 98 procent. Met een klein budget kun je via Google al genoeg relevant verkeer naar je website begeleiden. Dit kan op twee manieren:

  • Organisch resultaten halen met long-tail keywords
  • Adverteren op zoekwoorden met een laag zoekvolume

Focus leggen op long-tail keywords

Om organisch snel te scoren in de grootste zoekmachine van de wereld is het als klein of nieuw bedrijf goed om je te richten op long-tail keywords. Dit worden ook wel trefwoordzinnen genoemd en bestaan uit twee of meer woorden. Aangezien er op deze zoekwoorden een lager zoekvolume zit per maand, is er ook minder concurrentie.

“Zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben vaak enorm veel concurrentie”

 

Zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben vaak enorm veel concurrentie. Websites met meer autoriteit hebben de topposities op deze zoekwoorden en daar zal je niet snel tussen komen. Beter is het om je te richten op zoekwoorden die ook relevant zijn, maar waar minder verkeer op zit. Voor een tweedehands fietsverkoper is het goed om te richten op de zoekwoorden ‘fiets kopen Amsterdam’, ‘tweedehands fietsen Amsterdam’ en ‘2e hands fietsen Amsterdam’:

De mensen die deze zoekwoorden invoeren zijn ook daadwerkelijk op zoek naar een tweedehands fiets in Amsterdam en is er dus ook een grotere kans op een lead.

 

Google mijn bedrijf

Een andere manier om lokaal gevonden te worden is via Google Mijn Bedrijf (My Business). De gratis dienst van Google maakt het mogelijk dat je bedrijf tevoorschijn komt in Google Maps en zorgt ervoor dat je als bedrijf lokaal beter gevonden wordt. Het is hierbij noodzakelijk dat je je bedrijfsgegevens goed invult, inclusief adres. Niet alleen kun je met Google Mijn Bedrijf getoond worden in Google Maps, maar ook binnen Google zelf. Zo krijgen mensen in omgeving Amsterdam bij het zoeken op ‘fiets kopen’ een stadskaart en adresgegevens te zien van fietsenverkopers in Amsterdam. Ze kunnen doorklikken naar de website en de route hier naartoe.

Google Mijn Bedrijf is een gemakkelijke en zeer effectieve manier om klanten naar je winkel te trekken en daarnaast geheel gratis.

 

Adverteren op zoekwoorden

Net als bij organische zoekwoorden is het bij het adverteren binnen Google Ads niet anders. Bij advertenties kun je in een veiling meebieden op een bepaald zoekwoord. Mede hierdoor wordt de Cost per Click (CPC) bepaald. Daarnaast is de kwaliteitsscore belangrijk. De kwaliteitsscore bestaat uit een aantal componenten:

 

  • Ervaring op bestemmingspagina
  • Relevantie van de advertentie
  • Verwachte klikfrequentie

“Het is aantrekkelijk om gebruik te maken van marketplaces, om zo toch in contact te komen met de doelgroep”

 

Er zijn echter ook nadelen aan het verkopen via een marketplace. Zo is er vaak enorm veel concurrentie en moet je een bepaalde commissie afstaan. Voor bedrijven die al krap zitten in hun marge, kan dit betekenen dat ze wel omzet zullen behalen, maar geen winst. Of dat ze zelfs verlies maken. Mede hierdoor kiezen sommige bedrijven er (nog) niet voor om hun producten via deze manier aan te bieden.

Social media

 

Social media zijn een belangrijk onderdeel van ons leven geworden. Het is dan ook een ideale manier om in contact te komen met je doelgroep en zelfs met een klein budget is het mogelijk om succesvol te zijn. Allereerst is het belangrijk om inzicht te krijgen op welk socialmediakanaal je doelgroep zich bevindt. Zo is bekend dat tieners steeds minder gebruik maken van Facebook en vooral te vinden zijn op Instagram en YouTube. Ouderen zijn weer juist wel te vinden op Facebook.

“Voordeel van socialmediaplatforms is dat je heel doelgericht kunt adverteren”

 

Naast leeftijd zijn ook interesses, de plaats en de branche waarin je fungeert belangrijk voor het kiezen van een socialmediakanaal. Voordeel van de platforms, en dan met name Facebook en Instagram, is dat je heel doelgericht kunt adverteren door te focussen op je specifieke doelgroep. Bovendien kun je een maximaal budget instellen, zodat je niet meer betaalt voor de advertenties dan je van tevoren gepland had.

 

Uiteraard is het ook mogelijk om zonder advertenties succesvol te zijn op de socialmediakanalen. Creativiteit is daarbij enorm belangrijk. Door content te maken die mensen willen delen of liken, zal het bereik van je berichten groeien en hierdoor ook de naamsbekendheid van je bedrijf.

 

Kortom

Google blijft het platform om verkeer te krijgen naar je website. Richten op long-tail keywords en adverteren op zoekwoorden met weinig zoekvolume is een manier waarbij je met een klein onlinemarketingbudget successen kan halen. Marketplaces worden door kenners gezien als de toekomst en kunnen, mits je genoeg marge hebt op je producten, ook zeker interessant zijn. Toch mag social media niet vergeten worden door bedrijven met een klein budget. Hoewel de concurrentie hier groot is, kun je door genoeg creativiteit en gericht focussen op je doelgroep succesvol worden.

Bron: marketingfacts